Poznajemy zabytki Krakowa – wycieczka klas 4-8 w ramach programu Poznaj Polskę

1 grudnia 2022

Uczniowie klas 4-8 wraz z nauczycielami i asystentami osób niepełnosprawnych zwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce. Kopalni Soli w Wieliczce to zabytek wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO, słynąca z bogatych złóż soli kamiennej i legend związanych ze św. Kingą, Dzieci miały możliwość zwiedzić Kopalnię Soli. Do kopalni schodziliśmy drewnianymi schodami, aby tam dotrzeć pokonaliśmy  740 stopni. Podziemna trasa dla zwiedzających to ponad trzykilometry. Poznaliśmy historię i tajemnicę kopalni oraz legendę księżnej Kingi. Podziwialiśmy wspaniałe rzeźby, komory i podziemne jeziora oraz sprawdzaliśmy, która sól jest najlepsza. Szczególne wrażenie wywarła na nas kaplica świętej Kingi. Dla wielu uczniów było to pierwsze spotkanie pod ziemią. Wiele walorów edukacyjnych niosły ze sobą opowiadania przewodnika który cierpliwe opowiadał na wszelkie pytania. Po przerwie na obiad i czasie by ochłonąć z podziemnych wrażeń udaliśmy się do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Uczniowie zwiedzając mogli oglądnąć: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, silniki lotnicze i wiele innych eksponatów. Była też ciekawa lekcja historii, która dotyczyła udziału „sprzętu latającego” podczas drugiej wojny światowej. Po dniu pełnym wrażeń nadszedł czas odpoczynku w hostelu i pysznej obiadokolacji. Gdy wszyscy nabrali sił wyruszyli na wieczorny spacer po starym mieście. Celem spaceru były sukiennice gdzie dawniej handlowano regionalnymi wyrobami. Również dziś nasi uczniowie zachwycali się rzemiosłem i sztuką regionu. Dowiedzieli się wiele ciekawych rzeczy dotyczących dawnego handlu
 i wymiany towarów miedzy innymi soli w Wieliczki. Drugiego dnia po pożywnym śniadaniu ruszyliśmy szlakiem zabytków Starego Miasta w Krakowie i tak dotarliśmy na Wawel. Podczas zwiedzania Wawelu uczniowie zobaczyli komnaty królewskie poznali zwyczaje dworskie
 i historii królów zamieszkujących na Wawelu. Mieli okazję podziwiać malarstwo jak i architekturę. Szczęśliwe się złożyło iż było to zbieżne z ich tematami na  lekcji historii. Można  powiedzie iż była to żywa lekcja historii na Wawelu. Naszą wycieczkę zakończyliśmy obiadem. Wszyscy wrócili zadowoleni z tak różnorodnej tematycznie wycieczki.